Galleri Eva Harr & Hennes Historie

Søker etter landskapet, bak landskapet.

Sommeren 2007 ble et permanent tilholdssted for Eva Harrs kunst etablert i Reine kultursenter. Her, på en av de mest pittoreske stedene på jorden, utfolder det seg en fortryllende fortelling om hennes kunstneriske reise.

En kuratert samling av Eva’s malerier, som spenner over hennes karriere, pryder veggene sammen med et utvalg av hennes intrikate grafiske kreasjoner. En sømløs forlengelse av galleriopplevelsen fører til en kinosal, der ulike filmer blir vist, for øyeblikket vises «Landskap i Nord». En film laget av Trym Ivar Bergsmo om de nordlige landskapene. Musikk i filmen er laget av Runa Bergsmo. Og når du kjøper inngangsbilletten din, er denne filmen inkludert i prisen 📽️😊.

I tillegg huser kultursenteret en sjarmerende bokhandel, en skattkiste der man kan skaffe seg Eva Harrs evokative grafiske verk, samt en samling av ephemeragjenstander, inkludert kort, bøker og plakater.

Galleri Eva Harr og Reine kultursenter står som et testament til visjonen til sine eiere. Den visjonære arkitekten Ole Tørklep fra Oslo eier senteret sammen med Lars Løseth. Karl Henrik Kirkesæther (Steinbiten Drift) har drevet senteret siden 2018.

Gjennom sommeren, fra mai til september, omfavner galleriet en fastsatt tidsplan, og ønsker besøkende hjertelig velkommen til å nyte kunsten og atmosfæren det representerer. Mens gardinene faller på hovedsesongen, forblir galleriet klart til å åpne dørene på forespørsel, og inviterer eventyrlystne reisende og kunstentusiaster til å utforske senteret.

Fortsett å bla 🖼️👇

*Alle bilder av: Aurora Stenersen

KUNSTNEREN
EVA HARR

«Jeg omfavner en meditativ tilnærming til mitt håndverk, der naturens sykluser står i sentrum. De ulike stemningene i hver dag, samspillet mellom lys og mørke, begynnelsen og kulminasjonen av natten – mest bemerkelsesverdig månen med sin sterke symbolikk og innflytelse på livene våre.

Symbolene jeg avdekker innen naturen går ofte utover grensene og resonnerer dypt. Det er en verden jeg velger å utforske og fordype meg i. Lerretet mitt er et indre landskap, en metafor for mine personlige reiser. Jeg aspirerer til å speile naturen og dens dype betydning i livene våre.

Jeg blir beveget av den uforutsigbarheten som definerer vår tid, rastløsheten og støyen som truer vår naturlige verden. Disse påvirkningene former mitt perspektiv og påvirker subtilt mitt valg av emner. Samtidig erkjenner jeg den uimotståelige tiltrekningen av skiftende lys og landskapene i nord som en kilde til inspirasjon.

I jakten på det sublime midt i det dystre, finner jeg hensikt. I en verden oversvømmet av mental og visuell kakofoni, føler jeg et kall til å gi stemme til stillheten. Jeg opererer både som maler og grafisk artist, der hver teknikk nærer den andre. Det er her jeg oppdager ekko og kilder til inspirasjon, et harmonisk samspill.»

En Reise Gjennom Tid og Uttrykk

Eva Harr, en høyt respektert samtidskunstner, har innprentet sitt navn blant de anerkjente kreative skikkelsene i Norge. Innenfor det storslåtte teppet av norsk kunst står hun skulder til skulder med navn som Christer Glein, Ruben Eikebø, Line Marsdal, Anne-Karin Furunes og Johannes Høie, og skaper sin egen arv i Norges kulturarv. Født i det transformative året 1951, reflekterer hennes liv og arbeid en dyp forbindelse til de utviklende kunstneriske strømningene i hennes tid.

Eva Harrs kunstneriske reise blomstret mot bakgrunnen av 1970-tallet, en periode med dynamisk endring og utvikling innen kunstverdenen. Denne æraen markerte et avgjørende veiskille, en reaksjon på etablerte normer fra de foregående tiårene. Det var en tid med konseptuell oppvåkning, der kunst søkte å transcendere begrensningene til tradisjonelle medier, og minimalisme ga fødsel til friske tanker innen kreativitet. Likevel omfavnet Eva Harrs reise en mer omfattende visjon, og gjenspeilet essensen av stedskunst (Land Art) som våget å bevege seg utenfor gallerienes grenser, og fordypet seg i den store utstrakte naturen. Her smeltet kreativt uttrykk sammen med de spirende konseptene innen miljøvern, og harmonien og spenningen mellom menneskeheten og naturen.

I sin søken etter mening og kunstnerisk dybde omfavnet Eva Harr prosesskunst, en fusjon av konseptuell tenkning og formell utforskning. Denne eksperimenteringen fødte kryptiske og tankevekkende verk, som speilet essensen av en verden i endring. Mot denne bakgrunnen gjenvant det figurative lerretet sin prominens, og sin uttrykkskraft som hadde avtatt siden høydepunktet av abstrakt ekspressionisme. Tyskland fremstod som en kjerne for denne gjenoppblomstringen, der skikkelser som Gerhard Richter, Anselm Kiefer og Georg Baselitz omdefinerte det kunstneriske landskapet med sine distinkte visjoner.

Likevel forble Eva Harrs fortelling dypt personlig, en historie vevd med tråder av introspeksjon og forbindelse til hennes indre landskap. Født i en tid fylt med forandringer, utnyttet hun dyktig språket av symboler som finnes i naturen, og la universelle og tankevekkende motiver til sine kreasjoner. Hennes kunstneriske pilegrimsferd dykket ned i det ettertenksomme, der sereniteten til månelyste netter ble satt opp mot bakteppet av en turbulent modernitet. De uforutsigbare strømningene i hennes æra, kjennetegnet av uro og støy som truet stoffet til den naturlige verden, fant en stemme i hennes penselstrøk.

Samtidig tente det stadig skiftende spillet av lys og de fengslende nordlige landskapene en kilde til inspirasjon i Eva Harrs kunstneriske sjel. I sin søken etter å avdekke skjønnhet midt i skyggene av usikkerhet, oppdaget hun dyp hensikt. Hennes lerret ble speil som reflekterte likevekten mellom det sublime og dystre, og inviterer betrakterne til å delta i denne dialogen.

Eva Harrs kunstneriske personlighet finner resonans innenfor det bredere tapetet til den italienske Arte Povera-bevegelsen som fikk global anerkjennelse under samme epoke. Jannis Kounnelis, Mario Merz og Michelangelo Pistoletto, blant andre, delte en visjon om kunst dypt forankret i råmaterialer og en fusjon av konseptuell dybde, som gjenspeilet tidens puls.

Mens Eva Harr fortsetter å forme sin arv, står hennes verk stødig som et bevis på den varige kraften i kunstneriske uttrykk. Med hvert penselstrøk kobler hun kløften mellom natur og menneskehet, stillhet og kaos, og inviterer oss til å legge ut på en reise gjennom tid og følelse.

Hvordan finne inspirasjon i Reine? Bare se ut gjennom vinduet, eller gå en turut. Det omkringliggende landskapet vil løsne opp enhver grå sjel

BESØK OSS
I REINE